Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Role speciálního pedagoga při inkluzivním vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole
ŠTEFANOVÁ, Adéla
Tato bakalářská práce se zabývá rolí speciálního pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Cílem práce je zhodnotit roli speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků mateřských škol a z pohledu speciálního pedagoga ze školského poradenského zařízení. Dalším cílem je pak zjistit, zda by pedagogičtí pracovníci vítali zřízení funkce školního speciálního pedagoga v mateřské škole a pokud ji již mají zřízenou, tak zda je tato funkce pro mateřskou školu přínosem. V teoretické části jsou vymezeny termíny integrace a inkluze a jejich vzájemný vztah, současná situace v České republice a legislativní východiska. V rámci této části je také specifikováno inkluzivní vzdělávání v mateřské škole a vymezen pojem dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále se práce zabývá osobností speciálního pedagoga, jeho činností ve škole a školských poradenských zařízeních v rámci probíhající inkluze a v neposlední řadě jeho vzděláním. Poslední kapitola této části se věnuje vybraným specifikům při inkluzivní edukaci dětí se zdravotním postižením. V praktické části je realizován kvalitativní výzkum, kde jsou vedeny rozhovory s třinácti pedagogickými pracovníky mateřských škol a jedním speciálním pedagogem ze speciálně pedagogického centra. Metodou výzkumu jsou polostrukturované rozhovory, které dovolují odbočit od předem připravených otázek a rozhovor vést volněji, v jednom případě je rozhovor veden prostřednictvím elektronické korespondence. Výstupem bakalářské práce je zhodnocení role speciálního pedagoga z pohledu pedagogických pracovníků. Pedagogičtí pracovníci mateřských škol tuto funkci ohodnotili jako velmi přínosnou a důležitou, avšak mnozí z nich dostatečnou pomoc a podporu od speciálního pedagoga při vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami postrádají. Speciální pedagog ze speciálně pedagogického centra potvrdil, že jeho role je nepostradatelná a v rámci inkluzivního vzdělávání opodstatněná. Navzdory tomu, kvůli velkému množství dětí se speciálně vzdělávacími potřebami ve školách, je pracovně i časově vytížen, a je nemožné se věnovat všem potřebným dětem a školám tak, jak by bylo nutné. Celková podpora při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami byla i důvodem, proč by většina oslovených pedagogických pracovníků uvítala zřízení funkce školního speciálního pedagoga ve své mateřské škole.
Informovanost rodičů žáků ZŠ o službách školního speciálního pedagoga
KŮSOVÁ, Barbora
Tato bakalářská práce je zpracovaná na téma Informovanost rodičů žáků ZŠ o službách školního speciálního pedagoga. Práce je dělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnuji systému vzdělávání žáků se speciálně vzdělávacími potřebami na ZŠ, která je popsána v Kapitole první. Druhá Kapitola mapuje nabízené školní a školské poradenské služby. Pozici školního speciálního pedagoga řeší Kapitola třetí. Praktická část se zabývá cíli práce a zpracovává výzkumné otázky. Cílem práce bylo zjistit, jak je rodičům žáků ZŠ nabízena služba školního speciálního pedagoga a jaká je spolupráce rodičů žáků ZŠ se školním speciálním pedagogem. Na základě cílů byly stanovené dvě výzkumné otázky, které zkoumají, jakým způsobem jsou rodiče informováni o službách školního speciálního pedagoga. Druhá část je zaměřená na otázku oblastí, ve kterých spolupráce rodičů se školním speciálním pedagogem probíhá. K dosažení cíle byl zvolený kvalitativní výzkum, založený na dotazování školních speciálních pedagogů. Rozhovor byl vedený v tématech informovanosti o službách pro rodiče a na oblast spolupráce. Z výsledků vyplývá, že školní speciální pedagogové ze svého pohledu dostatečně informují rodiče o svých službách. Informace rodiče naleznou na webových stránkách školy nebo je získají od školních speciálních pedagogů. Rozhodujícím faktorem informovanosti vnímají školní speciální pedagogové postoj rodičů. Oblast spolupráce školního speciálního pedagoga a rodičů je směřována k potřebám žáka. Výsledky této práce mohou být zajímavé pro studenty speciální pedagogiky, kteří se chtějí věnovat práci školního speciálního pedagoga. Výsledky práce mohou být užitečné pro rodiče, kterým může změnit pohled na práci školního speciálního pedagoga a vyzvat je ke spolupráci.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.